torsdag 30 augusti 2012

Here I am once again...

Hejsan svejsan =)

Har precis slängt i mig kvarg, nötter, houng, frysta hallon och blåbär. Perfekta måltiden att stilla hungern med. Kommit hem efter att ha haft klass mellan 9-12 och sen vandrat runt i Gent i flera timmar. Och hämtat min cykel.

Klassen är faktiskt rolig. När jag gick dit i måndags så var jag lite meeeeh varför gav jag min på detta...är ju mysigare att stanna hemma. Men väl där så var det faktiskt kul. Vi ska vara 18 st i klassen men är runt 12-15 st som är där aktivt. 95% av klassen kommer från Afrika sen är det Sri Lanka, Filippinerna och UK. Och så lilla jag. Läraren är en jätterolig kvinna från Cuba med rastafari och massa smycken som klingar och hon skrattar hela tiden och rullar ögonen. En sån härlig människa!
Vi lär oss hur samhället och belgarna fungerar. Jag har lärt mig allt om deras sopsorteringssystem nu som jag by the way tycker är mycket bättre och roligare än vårt :D Jag har faktiskt tänkt att ägna ett inlägg åt det någon gång så ska ni får se ;)
Imorgon ska vi på fieldtrip till en jättestor andrahandsbutik. Dom har jättemånga sånna i Gent med sjukt coola och URBILLIGA grejer =) Som Goodwill i USA.

Det som jag gillar med detta är faktiskt att få komma ut och få träffa andra människor. Jag älskar mitt egna sällskap och tycker det är skönt att få fixa och dona själv hemma med grejer. Men när man väl är där och går därifrån så är man så glad, fylld av energi. Sen gör det ju inget att vädret är fantastiskt och att man går runt i klänning bara och njuter av den vackra staden.

Fick äntligen hämtat mig cykel idag. Och herrejävlar sicken skillnad det var när man fått fixat växlarna och pumpat upp däcken ordentligt. Nu flyger jag fram haha! :D Så glad. Så imorgon blir det att cykla till skolan och sen direkt till gymmet. Gick på 220 kr och det var det värt istället för att fixa med punktering och växlar själv :P
Jag har inte tränat något sen förra onsdagen men jag har PW så är ändå nöjd. Senaste veckan har jag haft sån grym ågren och mått dåligt för är så jävla sur på min kropp. Men samtidigt så är den inte så pjåkig. Jag vill bara vara starkare och fastare =) Men det kommer!


Idag var jag äntligen och besökte Sint - Baafkathedraal som är en otroligt vacker kyrka. Har velat göra det sen första dagen jag kom hit. Anledningen till att jag besökte just denna utav alla kyrkorna är för att denna kyrka har en krypta men en jättekänd målning.. Nämligen "The Adoration of the Mystic Lamb" som är målad av bröderna van Eyck. Storebror började måla men dog och då avslutade lillebror målningen. Det är en altarmålning som är nästan 5 meter hög och 3,5 m lång. Sicka detaljer. Man fick lyssna på en audio berättelse i hörlurar då det måste vara knäpptyst i kryptan. Var jätteintressant.
Jag tände också ett ljus för mormor och bad om lycka för mina familj och vänner <3Var väldigt fridfullt och avslappnande.
Om 1 vecka stänger dom kyrkan för dom ska ta ner målningen, den ska restaureras upp och det kommer ta 5 år och kosta 1,4 miljoner euro. Så kände att jag fick pasas på. Man vet inte vart man är om 5 år när tavlan visas för allmänheten igen ;)
Vill man läsa mer om tavlan som är väldigt intressant så kan du läsa här :)

Annars så har äntligen mitt efterlängtade spel släppts, därför jag inte skriver så mycket här för jag springer runt i Tyrias magiska värld med vänner och skjuter pilbåge ;) Väntat i 5 år!
Nu ska jag slänga in en tvätt och plocka lite.

Ha det så bra goingar. Kram kram



I en krypta under kyrkan så kunde man sitta och meditera
Nere i en krypta. Grejerna är från 1100-talet och framåt. Så mäktigt.
Mormors ljus är det som brinner näst längst till vänster <3 
Så otroligt högt i taket att man nästan blev yr ;) Fast Notre Dame i Paris var större
Gamla biblar. Så vackra 
Man fick inte ta bilder på den riktiga tavlan men dom hade en fejk ;)
Solen började strålade in
Nere i kryptan under kyrkan
När man först kliver in i kyrkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar