lördag 18 augusti 2012

Mitt träningsschema samt resultat HAHA

I tisdags när jag kom till gymmet så fick jag träffa PTn Bram. En väldigt trevlig kille som kunde bra engelska. Alla kan bra engelska här men han var lite vassare än den andra killen jag trodde jag skulle få.
Vi började med att göra tester på mig så jag fick gå på ett programmerat rullband med sensor runt bröstet för att följa min puls och pusta i en mask. Den höll koll att min puls hamna inom en viss gräns och sen flytta den sig vidare uppåt. Tog ca 15 min. Jag var ganska nöjd med min insats då jag sprungit på ganska bra på sistone så satte mig glatt i stolen där jag fick snäpp på nästan... Jag hade 36, andra människor med min ålder etc ligger på 41 så jag låg under haha.
Mitt BMI ligger på 26. Ska ligga under 25 så jag räknas som lätt överviktig :P Kom ihåg när man låg på 22 innan USA. Men jaja ;)
Jag drar in 36 (ml/min/kg) V02 luft. Vilket också var dåligt... Flåsar lätt :P

Sen fick jag ställa mig på en speciell våg och hålla i ett handtag. Allt var i metall. Där rabbla displayen upp en massa siffror och Bram skrev flitigt ner på ett papper. Här är pappret! Titta vad prydligt Bram skrev mitt namn tihi det rimmar :P


Jag ber om ursäkt att det är sjukt suddigt men jag tog fotot i all hast ;) Min vikt är 81,6 kg. Blää. Men var 84 förut (bläääää) så har blivit bättre... Lång väg till 72 kg zzzzz. Men jag har ingen brådska =)
Fett%: 37,2% vilket är waaaay too much
Muskelmassa: 48,7 kg vilket är bra säger Bram. Vem vet? :P
Mitt skelett väger: 2,6 kg
Jag ska äta 2,456 kcl/dag sa maskinen till mig. Happ.
Mitt riktiga fitnessålder just nu är ...... 46 år :( Blääää.
Jag har 47% vätska i kroppen vilket också är bra. Skumt för jag är svindålig på att dricka vatten. Dricker typ 2 glas i veckan?
Och sen sista är siffran 5 vilket innebär antal fett runt mina organ i kroppen och där var nog det enda jag fick helt positivt på för där låg jag jättebra till. Har man över 12 så är det baaaad.

Jag blev ju ganska nedslagen av det här men samtidigt taggad, man kan ju bara bli bättre! Jag menar hallåååååå men fan vill vara 46 år när man är 31 år >< . Så nu har jag massa mål att kämpa mot. Vi ska göra samma grej om 2 månader och då ska nöffrerna ha GÅTT NER ;)

Så här mitt träningsschema ut:
Träna 3 ggr/veckan. Helst 5 ggr sa Bram. Haha okeeej. Jag siktar på 3 ggr denna veckan så får vi se hur nästa vecka blir =) Men aldrig under 3 ggr har jag lovat mig själv.

Först gör jag 12 situps x2 där jag ligger på rygg, med benen böjda och har armarna rakt upp mot knäna. Sen drar jag mig uppåt så att handled/lov är precis ovanför knäna och sen sakta tillbaka så man håller emot. Detta är för övre magmusklerna.

Sen är det undre magmusklerna. Då gör jag 12 x2 liggandes benpendling. Så börjar med båda benen upp sen sänker jag sakta ena benet mot golvet så hälen nästan tar i och sen upp igen sakta, och så byter jag.

Sen är det sidomusklerna och då ställer jag mig upp och tar ett gummiband med två handtag och sätter fast det i ett dörrhandtag/krok. Kallas Russian Twist. Sen ställer jag mig med höftbrett isär och lätt böjda knän. Tar tag i gummibandetshandtag och håller armarna rakt fram, sen vrider jag överkroppen bort från gummibandet sakta fram och tillbaka. Svårt att förklara. Här är en bild! Man gör detta 15 ggr höger sida, sen byter man och vrider vänster sida 15 ggr. x2.


Sen är det plankan i 30 sekunder så då använder jag Timern på min mobil. x2. Hatar plankan! :P

Övningarna ovan kör jag igenom en gång, och sen en gång till så alltså x2 totalt på varje övning.

Sen kör jag roddmaskinen 15 min där Speed ska vara över 25 m/s och Watt över 40. Man stirrar på displayen kan jag säga för man vill gärna kolla på annat runtomkring en (som andra människor eller teven) och då hamnar det under. Roddmaskinen ska vara inställd på 5. Viktigt att man är rak i ryggen hela tiden så man inte böjer den och håller på.

Sen kör jag knäböj/squat med en medicinboll på 3 kg som jag kastar upp mot väggen och fångar i en squatposition. 20 ggr x2.

Sen står man på en balansplatta/boll och gör 15 ggr x2.  Jag kan säga att efter rodd, squat m boll och squat på en balansplatta så är benen döda.

Då ska vi upp på löpbandet och göra intervaller. Springer 7 min på 7,5 km/h sen upp 2 min på 8,5 min, ner till 7,5 i 3 min och sen upp till 9 km/h i 1 min och så håller det på så i 20 min. Allt detta med 0% lutning. Sen går det ner till 5,5 km/h och lutning 8% och där knallar vi på så baksida lår och skinkorna skriker på en. Efter 30 min så ramlar man av löpbandet och ställer sig på...

Crosstrainern och där kör vi från lvl 2-6 på 20 min.

STRETCHA! Och klart =)
Sen cyklar jag hemåt med spagetti ben.

Som ni ser så kör man övningar i början och cardio i slutet. Det är för att kroppen börjar inte förbränna fett förrän efter 30 min... Känns ju bra när man går springer i 30 min hemma och så blir det egentligen ingen riktigt fettförbränning ><

Imorgon kör jag igen. Och då ska ha ytterligare 2 program som dessa designade för mig som jag ska alternera så kroppen inte "vänjer" sig.

1 kommentar:

  1. Herre Gud vilket mördarschema! Du kommer ju va klar för Ironman till jul!

    SvaraRadera