tisdag 18 september 2012

Val av mobiltelefon

För snart en vecka sen så släpptes nyheten om iPhone 5. Som jag har väntat. När 4S släpptes så var jag besviken för den såg precis ut som min 4a. Så jag köpte inte den. Även om jag blev kär i Siri.
Jag följde hela eventet live när 5an släpptes som jag gjort de andra åren och blev ganska.. besviken.. igen. Klart telefonen ser annorlunda ut och har en liten större skärm men jag hade hoppats lite mer på bredden. Några millimeter då jag skriver allt i landskapsläge. Är fortfarande sur att nya uppdateringen till Facebook appen gör att man inte längre kan skriva i landskapsläge. Därför jag skriver mindre på FB :P
Men det var också att iPhone är så .. tråkig. Jag har börjat snegla på Samsung, Nokia, Motorola, LG och där händer det MASSA grejer. Massa olika coola fräscha funktioner som t.ex multitasking, att jag kan kolla på film OCH skriva mail samtidigt. iPhone kommer dragandes med att man kan ringa Facetime på 3G nu som en av deras största nyheter när man kunnat det i ca 2 år med andra telefoner.
I 3 dagar har jag vänt och vridit och jämfört iPhone 5 med massa telefoner. Och kommit fram till med ett rungande ja att jag inte kommer köpa den. Samsung ligger hästlängder före med sina mobiler. Jag vill inte ens tänka på hur ruggig Samsung Galaxy S4 kommer vara då S3 är så grym. Tippar på att den kommer ut i april - maj nästa år.
T.o.m HTC One X levererar bättre än iPhone 5 i vissa test. Och jag är inget fan av HTC sen jag haft några gånger på jobbet och dom sög balle.

Iaf det här inlägger kommer handla om allt coolt du kan göra med Samsung Galaxy Note II. Yes det är den sjukt stora mobilen. Uppföljaren till Note I. Den släpps i oktober och får mig att längta nåt oerhört efter en ny mobil igen :) Jag vill ha en med stor display för det jag mest gör på min telefon är att skriva i bloggen, läsa massa fakta och kolla upp grejer, kollar serier och filmer och det kommer bli ännu mer av den varan om man ska sitta på tåg till olika jobb. Fast jag måste avvakta med att köpa den tills jag har ett fast jobb. Syrran ska få min iPhone 4 :)



Du får ett SMS till mobilen men känner att det går snabbare att ringa, du lyfter bara telefonen mot örat och telefonen vet att du ska ringa upp. Samma om du väljer en kontakt i din lista, behöver inte klicka Ring utan bara lägg telen mot örat.

Hur ofta lägger man sig inte på sidan i sängen eller soffan för att läsa något på mobilen och mobilen roterar i landskapsläge. Samsung har Smart Rotation som känner av vart din ögon är så den inte roterar utan förstår att du ligger ned och vill läsa för den vet vart dina ögon sitter. Samma sak om du sitter och läser något på skärmen så känner den av det och skärmen slocknar inte. Man behöver inte hålla på och peka hela tiden. Skulle du kolla på något annat eller somna så slocknar skärmen. OCKSÅ COOLT!

Sitter du och snackar i telefon och behöver skriva ner grejer samtidigt så kan du med S Pen hålla över telen och S Note kommer upp där du kan skriva med pennan. Nummer, adress etc.

Du kan ta Snap Shot a 5 foton på rad. Mobilen väljer ut bästa kortet samt att om alla ser bra ut på ett kort men Herr David gör en grimas men ser kanon ut på en annan bild där Miss Lisa ser för jävlig ut så kan du ta Davids ansikte och sätta på den bilden där alla ser bra ut =) Du kan också skriva anteckningar på baksidan av fotona t.ex "18/9 2012 Las Vega med David och Lisa".

Med den inbyggda kameran så kan du ta foto av text på nätet och mobilen vill plocka ut texten på en Note och du kan ändra i texten eller använda delar av den. Perfekt för de där jäkla statusupdates du vill dela på FB men kan inte för att det finns ingen Share knapp. Samt att du kan göra en presentation på din mobil och samtidigt spela in dig. T.ex om man håller på och designar bröllopsinbjudningar med sin bröllopsplanerare så kan man göra ändringarna i mobilen och prata samtidigt och sen skicka tillbaka det utan att behöver ringa och förklara. Samma med kollegor och arbetsuppgifter.

Sen är det det här med att fixa bakgrunder, jobba direkt i notis centret, att man kan prata med telefonen och säga att den ska sätta ett alarm på kl 9 etc.

Det finns hur mycket mer som helst att säga men här är en video i fall ni vill se mer. Samt här kan ni läsa en grymt bra artikel om Note II.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar