fredag 1 juni 2012

Alltså det här med att sova ihop med någon är inte lätt :P Mathias är ju årets tjåkiz i sängen och knuffar till en eller rullar över en ELLER snor täcket stup i kvarten. Som man är så jefla trött :P

Var iväg en sväng runt Gent idag och köpte krokar så vi äntligen kan hänga upp handuken för händerna :) Köpte även fotfil och bomullsrondeller för fejjan.
Men största anledningen till att jag stack iväg va för jag skulle gå till "Werkvinkel" som översätts till Arbetsaffär. Tänkte fråga hur jag skulle gå till väga för att kunna plugga flamländska via regeringen som vi i Sverige har SFI. Det är gratis.
Jag gick och gick och kom fram till ett hyffsat nedslummat område där det satt två gamla damer bakom disken. Självklart var deras engelska jättedålig :/ Men som tur var fanns det en trevlig kille där som berätta för mig att för att jag ens ska kunna ta flamländska kurser samt söka jobb i Belgien så måste jag ansöka om ett belgiskt personnummer först. Saken är den att jag vet detta men Mathias har ju propsat på att allt detta ska göras när jag väl flyttar hit...
Och det gör jag via City Council of Gent. Damen bakom disken gav mig ett visitkort med en adress på som var till en annan Werkvinkel och sa att jag tillhörde den istället för den jag var på nu då jag berättat vart jag bodde (vid Citadellparken). Hon sa också att dit var adressen till City Council...
Fast efter jag nästan gått ditt så upptäckte jag att det var fel...
Jaja, få gå dit på måndag och kolla. Saken är den att att en polisofficer måste besöka ens adress och se att man verkligen bor här och det kommer säkert ta jättelång tid då Belgien är känd för sin långsamt byråkratiska process ><

Kilade in på HEMA som är ett miniIKEA fast utan möbler och med kläder. Mycket fint husgeråd så fick köpt med mig tvättlappar, krokar, fotfil och annat.

Här verkar alla också kliva på och av spårvagenen utan att betala :P En annan sitter med biljetten i högsta hugg och är livrädd att arga Västtrafikkontrollanter ska stiga på ;)

Nu ska jag nog sova lite då Mathias kommer om drygt en timme. Imorgon ska vi upp tidigt för att åka till hans föräldrar och låna dragkärra för att hämta soffan och de ska köpa köksbord och köksstolar till oss :D Wieeee.

1 kommentar:

  1. Låter som du har det underbart i Belgien och äntligen uppdaterar du din blogg :P

    Hoppas det löser sig med belgiskt personnummer och allt.
    Puss och Kram Syrran

    SvaraRadera