onsdag 20 mars 2013

Uppdatering 2: Mamma

Efter mina syskon och John hade ätit så återvände dom till sjukhuset. Mamma sov fortfarande väldigt tungt. Min syster berätta att hon andades väldigt tungt och konstigt. Inte att hon snarka men att det var ändå ljudligt... Dom sätter sig där och bror tar mammas hand. Hon vaknar upp med ett ryck och tittar på  Martin, håller hans hand krampaktigt. Hon ser livrädd ut. Samtidigt så är hennes pupiller jättestora men hennes ögon är liksom "döda", dimmiga. Hon tittar på Frida, sen på John och hon börjar försöka säga något. Tungan hänger liksom snett ur munnen och ansiktet ser ut att hänga. De första orden förstår man inte alls men sen hör man "jag har inte sovit sen...." och så somnar hon igen och släpper brorsans hand. Hennes vänster arm darrar och det rycker i ben och kropp. Som att det verkligen är något fel på hjärnan och hon inte kan styra kroppen...

Man frågar sköterskan när doktorn ska gå sin rond (tydligen hanns det inte med imorse) då man gärna vill ha lite svar. Sköterskan vet ingenting och kan inte svara på något.. Syrran påpekar att mammas ansikte ser lite förlamat ut men hon säger att hon inget vet utan får vänta på doktorn. Som kommer vid halv tre. Då både bror och syster har barnen på sina respektive dagis i Torslanda och Varberg så kunde man inte stanna längre. Finns ändå inget man kan göra utan hon behöver sova. Man ska ta en andra röntgen på hjärnan som ska visa mer detaljer samt att man ska kolla muskelkapaciteten och se om hon kan äta något. Vi har påpekat flera gånger att mamma haft problem med sin mage under en lååååååång tid men inte sökt hjälpt för det och sköterskan sa att det fanns noterat i journalen.

Vi alla 3 är rörande överens om att vi måste ligga på. Det känns inte som att man gör något.. om det nu är att hon fått stroke eller hjärnblödning eller Gud vet vad så ska man väl få medicin ganska omgående? Allt hon får är dropp och lugnande... Man känner sig så maktlös... Den här väntan. Hon är ju verkligen ingen första prioritering, det märks... Mathias blir jätteförbannad när han hör detta. Detta hade aldrig hänt i Belgien. Visst du betalar runt 2000 kr för sjukvården per år och du får lägga ut pengarna själv först, men inom 5-10 dagar så sitter 90% av summan på ditt konto. Kvalitén och snabbheten är helt annorlunda här.

Jag känner mig frustrerad och ledsen. Kan inte tänka på något annat. Om exakt 2 veckor så är jag hemma.. funderar på att åka hem nu men vet inte vad det ska tjäna till. Sen tror jag mitt extrajobb inte blir så glada på mig. Så kluven. Det är bra att mina syskon har varit där. Syrran hade med sig lite tidningar och bad sköterskan hälsa till mamma från oss när hon vaknar upp. Så inte stackarn tror att hon är helt övergiven :'(

Efter doktorn gått sin runda och gjort en summering så skulle man höra av sig till syster eller bror. Så nu väntar vi....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar