lördag 1 december 2012

Rumänien


Nu sitter man på planet hem till älskade Mathias och Gent :) (fast nu publicerar jag det här 24 timmar senare ;) )

Jag jobbar extra för ett företag som heter Conectys. Dom jobbar med outsourcing av kundservice. Så jag jobbar inriktat mot ett finskt företag som heter Suunto och dom tillverkar extrema sportklockor för människor som bestiger berg eller dyker i hav.
Så köper en svensk en av dessa 60 klockor och behöver hjälp så kan man ringa ett nummer och jag kommer att hjälpa kunden med inställningar av klockan och annat.
Så i 5 dagar från kl 9-18/19 har jag drillats hårt i de olika produkterna. Utbildningen har varit bra men rummet vi har suttit i har varit hemskt. Då vi mest har kört PowerPoint så har man suttit i mörker utan syre med en jäkla skallebank. Jag kan LÄTT säga att jag somna flera gånger sittandes.
Rumänier är otroligt snälla, trevliga och vänliga. Och pratar bra engelska. Jag har blivit väldigt positivt överraskad :)
Bukarest är en intressant stad då man tydligt ser kommunismens dagar även om revolutionen var för 20 år sen. Det är en blandning av smutsiga trasig byggnader med gamla fina och moderna shopping gallerior och skyskrapor.
Trafiken är helt galen. Jag trodde Paris och Turkiet var galet men Rumänien är värst haha. Dom tutar och kör som blådårar. Och parkerar överallt. Till och med i cirkulationsplatser :o
Dom röker som borstbindare.. överallt. Finns inget rökförbud så röken ligger tät i restauranger och på pubar. På planet hem nu var det till och med folk som rökte på toaletterna. Aldrig varit med om. Helt galet haha.
Säkerhetsbälten använder dom inte. Så jag kan säga att varje bilfärd satt man med hjärtat i halsen. Ibland vågade jag inte ens titta ut genom framrutan för det gick så fort och galet. Man zickzackar fram fort överallt och hänger på tutan och skriker åt folk.
Sen fanns det EN MASSA lösa hundar överallt. Utanför kontoret vi var i fanns det ca 20-30 st som drog runt. Så man fick alltid vara beredd med handväska eller en påse att hålla upp framför en och backa ifrån dem i fall de skulle bli hotfulla. Var en intressant utbildning :P Men dom är väldigt smarta, korsar vägen vid grön gubbe, stannar om det blir röd gubbe om dom bara hunnit halvvägs osv.
Var roligt att få uppleva Rumänien och Bukarest men det är ingen stad/land jag skulle vilja åka tillbaka till även om dom har 35-40 grader på somrarna :P

Kram på er =)


En grym restaurang med god mat, cool inredning och live-uppträdande med Rumänsk folddans :) Namnet betyder "Beer Cart" ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar