fredag 7 december 2012

Längre inlägg om nytt jobb och den kära dokumentationen i Belgien

Alltså pweeeh sicka två veckor det har varit. Förra veckan i Bulgarien och denna veckan börja jag på mitt nya jobb. Förra torsdagen fick jag ett email från min bank som informera att 3 månader hade gått och att jag måste komma in med ett nytt "boende-bevis" annars så skulle mitt konto bli blockat. Då jag jobbar 9-13 så tänkte jag att jag fixar det under nästa vecka. På lördagen när jag och min älskling är i centrum och jag ska betala för vår middag som vi ätit ute så står det att mitt kort är spärrat. Mathias fick betala. Kändes lite pinsamt. Vi gick direkt till en bankautomat och det stod att mitt konto var blockat och att jag skulle kontakta min bank. Så surt och självklart blev vi sura.

Iaf på måndag går jag till jobbet och vid 13:00 gör jag mig redo för att gå hem och Anki undrar vart jag ska? Ehm jag jobbar 9-13.. Nää har inte din agency informerat dig att du jobbar 9-17 hela veckan? Happ.. nää fast nu vet jag. Så hela veckan har jag jobbat utan en enda rast. Jag äter en macka vid datorn  typ. Jag var lite irriterad i måndags då jag hade massa planerat som t.ex att plugga inför provet på kvällen då jag inte hunnit öppna min bok i Rumänien samt besöka banken och tvätta en massa. Va ju bara att snällt sitta kvar och jobba. Jag tänkte att jag får skita i detta första provet och göra bra på resten av level 2. Så stack hem och hämtade upp boken och sen direkt till klassen där läraren informera att vi har prov på onsdag i kapitel 2. Då jag inte ens öppnat boken för kapitel 2 än så blev jag svinsur. Han är så jävla oorganiserad att jag spyr på det. Så jag sa till honom direkt att jag gör provet måndagen efter för jag jobbar heltid och har möte på tisdagskväll och jag vill prestera bra. Han sa att det var ok.
Jag gjorde provet för kapitel 1 som jag inte pluggat på och blev förvånad när jag fick 13/15. Sket i en fråga för hade ingen aning vad den betydde alls. Men var många i klassen som hade gjort samma.



I torsdag var det dags för älskade Immigration kl 11:15. Jag skulle dit för att lämna av mer kontrakt. Sist jag var där så lämna jag av för 3 veckor och dom ville ha 4 veckor. Sist fick jag också ett papper som sa att jag måste lämna in dokumenten innan 8 december annars måste jag lämna landet. Så jag gick dit i tron att man kollat på mina papper i Bryssel och att jag nu skulle få mitt sista papper för att sedan få mitt ID kort... Men ack vad fel jag hade. Ingen hade ens kollat på mina papper i Bryssel. Då har det ändå gått 6 veckor... Detta händer tidigare i höstas.. Så jag fick inget nytt papper då hon inte kunde ge mig något så det enda beviset jag har att jag är boende i Belgien har ett 8:e december datum på sig samt att jag måste lämna landet. Jag försökte verkligen pressa henne då jag skulle till banken efter jobbet (torsdagar har bankerna här öppet till 18 istället för 16). Hon kunde inte hjälpa mig utan mena på att det inte alls ska vara några problem. Men så berättar hon också för mig att jag behöver kontrakt på minst 3 månader av jobb och helst inte daily eller weekly kontrakt. Jag ba men hallå det går ju inte få något annat i det här landet och ni har ju sagt att 1 månader räcker. Jag har själv läst en del om den Belgiska Lagen och vet att det är 1 månad för EU medlemmar.... Hon skulle eskalera mitt fall i Bryssel och ringa dem och sen ringa tillbaks till mig.. Så jag fick inte ens någon ny tid. Luften gick helt ur mig. Jag är så jävla trött på byråkratin i det här landet att jag spyr. Så just nu vet jag ingenting. Jag väntar bara på att damen ska ringa till mig....

Jag och Mathias gick till banken igår och då jag inte hade något nytt papper med bevis så visste jag att det var kört. Men jag tänkte ändå att jag kan ta ut mina pengar från kontot och ha dem cash.. Men icke haha. Inte ens MINA egna pengar. Är det fan ens tillåtet? Tjejen (som för övrigt trodde hon var någon jävla besserwisser) skulle kontakta sin chef i Bryssel imorgon för att lyfta blocken från mitt konto i 3 dagar så jag kan ta ut mina pengar. Jag var helt chockad när jag gick därifrån. I Sverige hade detta aldrig kunnat hända.
Nu har jag iaf fått ut mina pengar och ändrat mitt kontonummer på mitt jobb så lönen kommer sättas in på Mathias gamla bankkonto då han har 2 och så får jag använda hans gamla kort då mitt är helt oanvändbart.



Förutom detta så är allt kanon här. Gent är så vackert att det är en lycka att cykla till jobbet varje morgon. Mathias är så otroligt underbar och fin jämt. Pussar, kramar, ger komplimanger och säger massa vackra saker och stöttar mig. Det finns verkligen ingen finare kille i världen! =) Han gör mig så lycklig. Jag vet att han är min livskärlek. Han är så älskande mot mig, bryr sig, givmild, rolig, konstig, smart, arbetar hårt och så vacker att han ibland får mig helt gråtfärdig när jag tittar på han. Hjärtat gör volter och fjärilarna löper amok i magen.
Han är allt jag någonsin önskat mig plus lite till. Han är så himla snäll och go. Rak, ärlig och öppen, det finns inget dolt utan han är helt transparent. Han gör att jag vill vara en bättre människa för han stöttar mig och håller mig uppe i tuffa tider men också i glada stunder. För mig är han perfekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar