onsdag 21 augusti 2013

Vad saknar jag mest med Sverige förutom vänner och familj?

Jag saknar självklart familj och vänner mest och det jobbigaste är att man känner sig så "disconnected" så snabbt. Ens vänner träffar pojkvänner, blir sambos, skaffar barn, gifter sig och man är inte där. Man vill hålla kontakten med det är inte alltid så lätt för det är väl hela det här svenska sättet "att man inte vill störa". Jag saknar att inte kunna se mina syskonbarn, se dem växa och utvecklas. Jag älskar dem så mycket.
Annars kan jag räkna upp en massa maträtter jag saknar - mammas köttkakor, syrrans falukorv i ugn, köttbullar och stuvade makaroner, svenskt godis/Marabouchoklad, all vår goda yoghurt, hönökaka med ost att doppa i varm O'boy och "svensk" pizza med den grymma kebabsåsen på.
Det finns så klart en massa kulturella saker som man saknar som är svårt att sätta fingret på - hur lätt det är att ta sig runt mellan platser och städer med tåg, buss och bil, att folk klär sig snyggt och har lite mer stil i allmänhet, att parker och uteserveringar kryllar med folk så fort solen tittar fram. Men det jag absolut mest saknar, är havet. Att titta ut över det, lyssna på vågorna, känna doften och känna saltstänket mot ansiktet. Att höra måsarna skrik när man äter en lakritspuck glass vid Getskärs badplats. Det är himla fint.

Jag älskar de 4a årstiderna, att man gå in i olika slags "mode" för varje årstid. Jag älskar sommaren och att solen knappt går ner, svenskarnas besatthet av solen och att man får dåligt samvete att sitta inne när det är soligt ute för man vet inte när det blir soligt igen. Fredagsmys med tacos, lördagsgodis, hänga med mina grymma syskon, att folk förstår lite mer när det kommer till genus-frågor, att killar faktiskt är uppfostrade att hjälpa till hemma och inte bara att kvinnan ska sköta allt. Att det är absolut zero-tolerans mot att köra bil efter man har druckit alkohol (hatar verkligen att i Belgien så dricker man och kör bil och har en väldigt liberal bild på detta).
Saknar de typiska svenska trähusen i rött eller vita knutar och en trädgård med äppelträd och barn som springer runt överallt och att folk grillar och solar som besatta under sommaren.
Att vi har så nära till vår vackra natur, den friska luften och att folk kör bättre bil, man känner sig tryggare på bilvägarna hemma och det är roligare att köra för man kan slappna av på ett annat sätt.
Att svenskarna är duktiga på att träna och vara hälsosamma, att vi har många olika ekologiska varor. Att kunna gå igenom en tät granskog och när man var liten så kallades det trollskog. Att vi växte upp med sägner och berättelser om näcken, troll, älvor i dimman, åskan var Tor som drog sin vagn över himlavalvet och tomtar. Det är väldigt unikt och vackert.

Jag kan fortsätta i evigheter tror jag ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar