torsdag 18 april 2013

Familjen och mamma

Jisses vad tiden rinner iväg. Var ett tag sen man skrev här :) Som ni ser så har jag ny bloggdesign... igen. Har suttit och surfat runt i någon månad eller två och letat efter en stilren bloggdesign och föll för denna. Letade vidare, försökte mig själv på att skapa en bloggheader och knåpa på HTML men ja, jag är vädur och tröttnar snabbt. Så betalade 100 kr för denna designen och kodade om lite smågrejer. Jag har lagt till mitt Instagram-konto på höger sida under "About Me". Kommer fortsätta småpilla. Dra ner lite på storleken i inläggen t.ex ;)

Jag lovade att jag skulle skriva ett blogginlägg för varje dag när jag var i Sverige men det gick inte riktigt då det var fullt ös mest hela tiden. Tog dock massa mer bilder så man kommer ihåg lite bättre ;) Jag måste säga att resan till Sverige denna gången var den bästa hittills. Vädret var verkligen kanon! Jag hade strålande sol 7/7 dagar. Det gjorde verkligen en massa för själen då det regnat länge i Belgien. Och så kommer man tillbaks till Belgien och värmen och solen kommer. Underbart! Jag fick träffat en massa vänner och umgås en del med familjen även om det blev en kortis med pappa på hans jobb.
Brorsan lägenhet i Masthugget är verkligen så mysig och fin. Och då är det ändå en del kvar men jag trivdes verkligen jättebra där. Hans balkong var ju så skön när solen låg på. Var ju runt 23-25 grader och vindstilla mellan väggarna.

Köpte med dessa till Julia då hon fått vårt gamla dockhus.
Kom ihåg när vi var små och lekte med Sylvana i dockskåpet.


Jag hälsade på mamma några gånger och första gången var jag lite nervös, kände mig helt gråtfärdig. Var skönt att syrran och Viking var med. Man såg att hennes balans var väldigt dålig. Sämre än vad jag trodde. Hennes ben darrade och hon gungade/vinglade. Vi satt på ute på altanen hela tiden.


Första gången i mitt liv jag åker över
Öresundsbron mellan Sverige och Danmark
Älskade lilla mamma. Jag klia henne på ryggen utanpå tröjan för hon har alltid älskat det. När vi skulle gå så krama jag henne och pussa på kinden och bara luktade. Hon luktar fortfarande som hon alltid gör. Dock märktes det tydligt att hennes minne inte var som det skulle. Hon satt mest tyst medans vi pratade. Sa hon något som var lite galet så rätta man henne och då märkte man att hon typ skämdes. För i hennes hjärna så tror hon verkligen att all information hon har är rätt och hon tror på det. Men när man rättar henne så kommer hon ihåg... fast hon tappar informationen igen. Så det är ens mamma men ändå inte. En väldigt skum känsla.

Sen hälsade jag på henne igen och då själv och var där några timmar. Var gosigt och det märktes att mamma verkligen uppskattade det. Det skär i mitt hjärta då man gärna vill ta med henne ut. Det märks att hon är uttråkad hemma. Hon sa att hon vaknar och tänker, "jaha vad ska man göra idag då.. nä inget.." och så försöker hon somna om igen. Jag önskar verkligen jag var hemma så man kunde åka dit och ta med henne till olika platser. Mamma har alltid älskat åka runt bara. När vi var små så var det oftast att vi alla satte oss i bilen och pappa körde runt planlöst och bara svängde in på småvägar "för att mamma ville så gärna se vad som var i slutet av vägen". Vi kan typ Svartedalen utan och innan.
Hennes balans hade avsevärt blivit bättre sen jag såg henne några dagar tidigare och hon gick runt utan att darra och försöka balansera upp sig. Hon höll sig i soffan och så när hon gick ut för att röka. Var skönt att se. Men hennes minne är ju sådär. Det märks även nu när jag ringer henne var 3:e dag ungefär. Hon glömmer hela tiden av att jag bor i Belgien. Men det är så otroligt skönt att hon har hemtelefon igen då jag inte kunde ringa henne under hela hösten.

Jag lyssnar ofta på radion via nätet, Vinyl 107. Just nu spelar dom en annan mamma-låt; "Stand by me" med Ben E. King som också är en av mina favoritlåtar i livet.

Förutom att saknaden hem är stor så mår jag väldigt bra :) Första delen av min tenta är gjord för nivå 3 i holländska. Det var ett det längsta prov jag någonsin gjort. Tog 4 timmar. I slutet, vid 21:30 så var jag helt groggy i hjärna och mör och kände att jag sket i det mesta :P
På måndag har jag sista delen som är att man ska prata 30 min på holländska om en massa saker och väldigt "naturligt"... jaa tjeeeena :P Jaja, vi får se.

Ta hand om er :) Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar