lördag 7 april 2012

Påsk i kära Gent, Belgien

Glad Påsk! Borde väl börja med det ;)
Tänkte skriva lite hur vårt hem ser ut och vart vi befinner oss i "möblemanget".

Befinner mig hos älsklingen här i Belgien. Kom i tisdags och jag skall erkänna att jag hade lite oro över att jag inte skulle trivas i vår lägenhet. Jag kollade på den i vintras och då var det svinkallt och mörkt.
Fast jag blev otroligt positivt överraskad hur mysig den här lägenheten är :) Köket är litet men i perfekt storlek för oss. Jag var lite orolig att det skulle kännas för litet men det är jättebra.



Vi har 3,5 meter i takhöjd i vardagsrummet och fin stukatur i taket. Golvet har en fin trälyster med breda brädor i parkett. Vi har två stora fönster ut mot Citadelparken som är ca 2,5 m höga. Jag skall sy jättefina fräscha tunga gardiner till dessa. Just nu har vi några mossgröna som följde med lägenheten ;)



Det finns också en "fejk" eldstad i marmor där vi kan ställa stora blockljus i. Eldstaden är hög, ungefär i höjd med min bröstkorg. 



Här är vår entre. Vår lägenhet ligger till vänster. Och våra fina postlådor :)




Sen är det vårt "sovloft" med garderober och spegel däruppe (det är som ett litet rum med lågt i taket). Och vårt badrum. Badrummet är väl det som är sämst, fula plastmattor med glipor i som gör att det möglat lite och inte luktar så gott.
Det är jättefint kakel i dusch/badrumshörnan. Jag har planer på att lägga silicon i alla glipor och måla det vitt så det blir fräscht för just nu är det beiget och fläckigt. Skall bara få det godkänt av vår landlord.
Jag är så glad för att vi har BADKAR haha. Inte haft det sen man bodde hemma typ.

Jag har bilder men det är från visningen av lägenheten och dom är inte så jättebra så jag kommer ta nya när vi har kommit mer i ordning så ni får följa resan.

Vi har fått två gungstolar från IKEA som heter LILLBERG och är bara gjort några få av. Dom är inget vidare snygga men vääääldigt bekvämma för man vaggar sig självframför teven samt att det går att ställa in så man kan ha dom i liggläge :) Vi har fått dem av Rubens mamma. Samt att vi fick en microvågsugn av Ruben. Det var nämligen en brand i en av byggnanderna han jobbade i så dom fick slänga 22 st micro då dom blev sot och rökskadade.  Så fick hem en igår som jag skrubbade rent och står nu i köket. Inget snyggo heller men duger så länge =)

Bild lånad från IKEA Livet Hemma blogg


Vi har nämligen ingen ugn i den här lägenheten utan vi kommer få köpa en varmluftsugn/micro i framtiden. Känns konstigt att inte kunna göra kyckling i ugn t.ex ;) Men det står absolut inte först på vår lista.
Vi har hittat en soffa, samt köksbord och köksstolar från IKEA. Sen vill jag ha en matta under vardagsrumsbordet, samt en matta under köksbordet. Jag vill köpa kandelabers och fina tavlor. Då lägenheten är liten så vill jag att det skall gå i ljusa pastellfärger. Helst ljuslila och silver.

Vi har också köpt ett soffbord. Där fick Mathias bestämma så blev ett vanligt svart. Också från IKEA ;)

Vi har också fått Mathias föräldrars gamla tjockteve och tevestativ. Vi skall självklart köpa en fin platt Samsung när vi har råd. Sen har vi köpt ett stort skrivbord till Mathias och för hans dator.
Massa produkter från Rituals till badrummet, badrumsmatta, galgar och tandborstmugg och vitt lakan från Zara Home :)

Nu ringde precis Mathias morfar Josef och berätta att vi kommer få en tvättmaskin som är ca 1 år gammal. Pweeh sicken tur.
Vi har hittat en tvättomat iaf som vi kan tvätta våra kläder i än så länge. Får se hur lång tid det kommer att ta för Mathias och hans pappa att få hit den. Väger tydligen runt 60 kg O.o Och sen skall ned i vår lilla skitkällare. Kommer vara ett helvete.

Iaf, det var allt för denna gången.. som blev mycket ;)

Kramar!

1 kommentar: